Právo je všepronikající (vlezlý) systém ovlivňující náš každodenní život. Řeči práva a výrobkům "právního provozu" není snadné porozumět, tedy pokud nejste právník (a je mnoho dokladů, že i právníci mají často potíže).

Rádi bychom zde za pomoci studentů brněnské sociologie psali o tom, jak se chová "brouk zvaný právo" v prostředí zvaném společnost.


Právní zkoumání hovořící jazykem práva ponecháme právníkům. Zkusme právo zkoumat zvnějšku, jako brouka.

sobota 7. prosince 2019

Miroslava:,,Vy ste si vybrali otca svojich detí...“

Je štvrtok a ja vstupujem na krajský súd. Najprv prechádzam povinnou policajnou kontrolu, teda cez detektor kovov(našťastie nie lži), kde stoja dvaja strážnici. Aj keď som mala dopredu zistené, kde sa aké súdne jednania odohrávajú, nevedela som presne, kam sa mám pohnúť. Mala som zvláštny pocit, akejsi úcty, či dokonca možno aj autority pred touto veľkou inštitúciou a pred pocitom neznámeho.
Na vrátnici mi bolo povedané, že mám ísť do súdnej miestnosti číslo 25. Tak som sa tam teda vybrala a sadla som si na lavičku, ktorá stála pred dverami. Ako som sa tak zoznamovala s novým prostredím, všimla som si, že po mojej lavici sedí akýsi muž v obleku a pri ňom čupí žena. Až neskôr som spozorovala, že vedľa pána sedí aj malý chlapec, ktorý práve pojedá koláč.
Muž so ženou viedli družný rozhovor a aj keď viem, že načúvať nie je veľmi slušné, chvíľami som natŕčala uši, či sa nedozviem nejaké bližšie informácie, ktoré by mi pomohli dostať sa hlbšie do daného prípadu.
Z rozhovoru som pochopila, že na dané  súdne pojednávanie ide žena, ktorá žiada o pravidelné vyplácanie výživného, keďže nemá ani na to, aby deťom kúpila jesť. Najprv som si myslela, že pán, sediaci na lavičke bude asi právnik, ktorý pomáha tejto žene, ale niečo mi tam naozaj nesedelo. Daný muž bol síce v obleku, ale vyzeral už dosť obnosene a spopod nohavíc mu vytŕčali športové ponožky, taktiež rozhovor, ktorý viedli sa týkal viac menej jeho súkromného života, čo mi pripadala dosť intímna téma v klientskom vzťahu.
Celú dobu čakania som bola dosť nervózna a neposedná a moje správanie možno rozrušovalo aj ostatných čakajúcich ľudí. Keďže som sa stále prechádzala po chodbe a čítala si oznamy a vizitky na dverách, všimla som si, že v pojednávacej miestnosti č. 25 sa nemá konať žiaden súdny proces. Trochu ma to zaskočilo a premýšľala som, čo teraz budem robiť, či sa pôjdem ešte raz spýtať na vrátnicu alebo budem radšej ďalej vyčkávať. Nakoniec ma napadlo, že by som sa mohla spýtať čakajúcich ľudí, ktorých som pred chvíľkou pozorovala, že do ktorej miestnosti  idú oni. Povedali, že do vedľajšej. Tak som sa teda presunula o lavičku bližšie k tejto miestnosti, aby som mohla poprípade rýchlo zachytiť sudkyňu ako prvá a poprosiť ju o prítomnosť na súdnom pojednávaní.
Na tejto lavičke sedela už pani, ktorá sa ma hneď zaujímala, že či idem na súdne pojednávanie, lebo to potrebujem do školy. Nadobudla som teda pocit, že sa v tomto prostredí vyzná a nie je tu prvýkrát. Mala som pravdu, pani sa mi predstavila ako kolízna pracovníčka, ktorá zastupuje maloleté dieťa v konaní na súde.
Za malý okamih vyšla zo súdnej siene asistentka, ktorá zvolala všetkých do miestnosti. Ja som podišla k sudkyni, predstavila som sa jej a poprosila ju o účasť na konaní. Keď som sa usadila, prišli ešte traja študenti, ktorí sa bez akéhokoľvek opýtania usadili na lavičku, čo zrejme pani sudkyňu dosť rozčúlilo a cez miestnosť na nich zvolala, že kto sú a na čo sú tu. Na koniec všetko dobre dopadlo, aj keď mladíci zostali trošku vyplašení.
Do miestnosti vošla pani aj s pánom v obleku. Na čo sudkyňa reagovala podobne ako pri študentoch, že kto je ten pán a čo tu chce. Pán bol svedok prípadu, no nebolo mu umožnené vypovedať ani zúčastniť sa pojednávania. Keďže tu vznikla nejaká udalosť, ktorá neumožňovala výpoveď svedkov.
Začalo sa teda pojednávanie vo veci úpravy práv a povinností, kde pani žiadala, aby jej bolo pravidelne vyplácané výživné a aby deti boli zverené do jej opatrovníctva. Čakala som, že sa na pojednávaní musí zúčastniť aj druhá strana, teda otec detí, no čakal som márne, keďže miesto pobytu bývalého manžela bolo neznáme.
Sudkyňa pôsobila a správala sa veľmi prísne, striktne a jasne artikulovala. Karhala pani, že stále mení miesta bydliska a preto je nezastihnuteľná a tiež ,že sa musí súdne pojednávanie stále predávať na iný súd.Sudkyňa sa vždy pri výklade zákonov, či opatrení snažila pani ozrejmiť situáciu jednoduchým jazykom, čo bolo v celku prínosné aj pre mňa ako pozorovateľa.
Čo na mňa však pôsobilo veľmi nepríjemne a z môjho pohľadu bolo toto správanie aj neprofesionálne, boli osobné  narážky pani sudkyne na stav ženy. Keď sa žena dozvedela, že sa opäť nič nevyrieši a ona bude musieť živoriť naďalej a čakať na ďalších nespočetne veľa pojednávaní, veľmi posmutnela a žiadala radu a pomoc od súdu. Na to však sudkyňa reagovala veľmi neprimerane, keď vyhlásila, že súd nemôže za situáciu v ktorej je a bolo to práve jej rozhodnutie mať deti s takým mužom. Žena začala byť veľmi utrápená a horekovala nad svojou situáciou pomerne nahlas, čo sudkyňu opäť mierne naštartovalo a vyhlásila, že je to jej vina, že ona si vybrala otca svojich detí.
Pani sa na koniec rozplakala a so slzami v očiach sa otáča na nás, prísediacich, a žiada o pochopenie a súcit, pričom nahlas vzlyká a rozpráva, čím prerušuje výklad sudkyne. Poslednýkrát ju teda upozorňuje, nadiktuje poslednú vetu svojej asistentke, poslednýkrát vysvetľuje pani, že nabudúce bude mať súdne konanie na inom súde a že jediné ako jej môže pomôcť je, rada, že nech to vydrží a chodí na všetky súdne konania, ktoré sa jej budú v tejto veci týkať.
Týmito slovami pre mňa končí toto pozorovanie a odchádzam s myšlienkou, či vlastne právo a právny systém má dostatočné nástroje na to, aby ochraňoval, pomáhal a rozhodoval?

Žádné komentáře: